Lernen in Netzwerken

Die Lern­theo­rie des “Con­nec­tivism” bezieht sich auf den ler­nen­den sozia­len Orga­nis­mus “Netz­werk”. Neben dem Beha­vio­ris­mus, Kogni­ti­vis­mus und Kon­struk­ti­vis­mus, geht es im Con­nec­tivism weni­ger um das ler­nen­de Indi­vi­du­um, als um das Wis­sen, das in Netz­wer­ken steckt. Die Theo­rie geht dabei über die Ide­en zur “kol­lek­ti­ven Intel­li­genz” hin­aus und erscheint umfas­sen­der.

Geor­ge Sie­mens; Prin­zi­pi­en des Con­nec­tivism:· “Learning is a pro­cess of con­nec­ting spe­cia­li­zed nodes or infor­ma­ti­on sources. A lear­ner can expo­nen­ti­al­ly impro­ve their own learning by plug­ging into an exis­ting net­work.
· Learning may resi­de in non-human app­li­an­ces. Learning (in the sen­se that some­thing is known, but non necessa­ri­ly actua­ted) can rest in a com­mu­ni­ty, a net­work, or a data­ba­se
· Kno­wing whe­re to find infor­ma­ti­on is more important than kno­wing infor­ma­ti­on.
· Learning hap­pens in many dif­fe­rent ways. Cour­ses, email, com­mu­nities, con­ver­sa­ti­ons, web search, email lists, rea­ding blogs, etc. …
· Orga­ni­za­tio­nal and per­so­nal learning are inte­gra­ted tasks. Per­so­nal know­ledge is com­pri­sed of a net­work, which feeds into orga­ni­za­ti­ons and insti­tu­ti­ons, which in turn feed back into the net­work und con­ti­nue to pro­vi­de learning for the indi­vi­du­al. Con­nec­tivism attempts to pro­vi­de an under­stan­ding of how both lear­ners and orga­ni­za­ti­ons learn.
· Cur­r­en­cy (accu­ra­te, up-to-date know­ledge) is the intent of all con­nec­tivist learning.”

Ler­nen ist Ver­än­de­rung, die auf sich Bezug nimmt.

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